tisdag 17 januari 2012

Århundradets vampyrroman

Amerikanska Horror Writers Association tänker utse Århundradets vampyrroman! De har nu presenterat listan på de sex nominerade titlarna, och juryn är mitt uppe i sitt svåra arbete. Vinnaren presenteras på the Bram Stoker Awards Banquet på World Horror Convention 31 mars i år. De nominerade är:

The Soft Whisper of the Dead av Charles L. Grant
Salem’s Lot av Stephen King (på svenska: Staden som försvann)
I Am Legend av Richard Matheson (på svenska: Legend)
Anno Dracula av Kim Newman
Interview with the Vampire av Anne Rice (på svenska: En vampyrs bekännelse)
Hotel Transylvania by Chelsea Quinn Yarbro

Vilken tycker du är århundradets vampyrroman?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad falls??? Ingen "Fevre Dream"???

Rigtigt riktigt bra vampyrroman av Goerge RR "Den är snart klar" Martin

/ Joel

Magister sa...

Fevre Dream, utan tvekan.

Anonym sa...

I am Legend är ju ingen vampyrroman! Okej jag har bara sett filmen, men om boken liknar filmen så undrar jag hur man kunde kvalificera det här som en vampyrroman?!

Oskar sa...

I Am Legend är den första boken som försökte ha "vetenskapliga" vampyrer, mycket som Blade-filmerna. I filmen är det "zombies", dock.

Paul sa...

Jag röstar på I Am Legend (romanen alltså, inte någon av filmatiseringarna). Jag älskade boken och blev besviken på filmerna.

Madelene sa...

The Vampire Tapestry av
Suzy McKee Charnas är den bästa vampyrromanen, tycker jag.

Sara sa...

Interview with the Vampire.