fredag 23 september 2011

Bokefterlysning: postapokalyptiskt trädhäng

Vi har precis blivit frågade efter en bok och vi har ingen aning, så nu vänder vi oss till vår kunniga läskrets.

Den utspelar sig i framtiden (oklart hur långt in i framtiden). Människan har krympt och bor numera i träd som är kilometerlånga bjässar, lite som redwoods stora elaka brorsa. Människan är inte längre högst upp på näringskedjan och monstruösa bestar jagar bland träden. Ett annat inslag är att det ska växa ett "spindelnät" mellan jorden och månen alternativt träden och månen.
Boken ska vara från 1970-talet eller tidigare.

Är det någon som känner igen sig?

8 kommentarer:

Anders sa...

Hothouse av Brian Aldiss

Marie sa...

Jag hade aldrig hört talas om boken, men jag googlade lite på den, och tror jag har hittat den!

Det är Hothouse av Brian Aldiss.

http://www.amazon.com/gp/aw/d/160010360X/

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hothouse_(novel)

Man skulle kanske läsa den? Verkar rätt intressant, och den är en klassiker. :-)

Tomb sa...

Om det inte är Hothouse så kan det ju vara Below the Roots av Zilpha Keatley Snyder.

Bine sa...

Visst är det Hothouse - Drivhuset på svenska. Den har en gång funnits i min ägo men jag inser nu att jag inte har sett den på väldigt länge ... Det blir till att återinförskaffa denna klassiker! Jag vill minnas att jag gillade den. :-)

northofsweden sa...

Jo, Hothouse. Jag gjorde mitt specialarbete på gymnasiet om den och några andra romaner på temat Efter katastrofen.
(Lustig parentes: Jag läste att människorna levde i "kilometerlånga björkar" och tänkte: Nä, den boken känner jag inte till.)

Åka sa...

Äsch, här trodde jag mig för en gångs skull kunna hjälpa till och så har massor av andra redan svarat ;) Bra att det finns så mycket kompetens att jaga rätt på bra böcker!

Asbjörn sa...

Drivhuset på svenska förstås.

Glenn Petersen sa...

Den svenska utgåvan utgavs av Bernces med en bindning som inte höll för en enda läsning. Den som har ett helt ex har troligen inte läst det.