torsdag 8 juli 2010

Nördarna Rekommenderar - Audrey Niffenegger

Jag har precis givit mig i kast med nyheten Her Fearful Symmetry av Audrey Niffenegger. Hon är annars mest känd för sin debutroman The Time Traveler's Wife. Det var hon som fick mig att inse att jag är väldigt svag för soppy love stories, väldigt gärna med tidsresor involverade. (Ett annat guldkorn för de likasinnade är The Little Book av Selden Edwards.) Her Fearful Symmetry är en spökhistoria dock, där spöket ifråga är en av jag-berättarna. Jag har bara kommit halvvägs, men är väldigt begeistrad och vill väldigt gärna bara läsa lite till på lunchen när minuterna börjar ta slut... Den har tvillingar i kvadrat, excentriska grannar och en vacker kyrkogård. Ett av kapitlen heter The Little Kitten of Death, bara det.

För den som inte läst The Time Traveler's Wife så kan jag gott rekommendera den med. En speciell kärlekshistoria, där den ena partner lider av en genetisk åkomma där han okontrollerbart hoppar omkring i tiden. Hur hanterar man ett förhållande där deras första kyss var den första för henne med honom, men för honom en kyss långt in i ett äktenskap med henne?

Förutom hennes två romaner har hon även gett ut bildromaner, vilket jag blev glatt överraskad över. Det visar sig att hon har en konstnärsbakgrund och att hon började med sina bildromaner.
Genom oss går det att beställa The Three Incestuous Sisters genom kundsbeställning. I augusti/september kommer The Night Bookmobile ut också, som verkar lovande.


/Lina

5 kommentarer:

Urrk sa...

Hjälp, jag har inte hunnit läsa klart Octavia Bulder som du rekommenderade förra gången! (himla bra författare förresten, tack för tipset:)

Urrk sa...

Octavia Butler ska det vara. Vet inte var felstavningen kom ifrån, säkert något kosmiskt?

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Butler är en viktig del av ens SF-allmänkunskap! Sen att hon är så fantastiskt underhållande, samtidigt som hon skriver så smart, är ju helt underbart.
Bulder, alludering till Mulder? Eller att hennes författarskap är stabilt som en boulder? Nej, dags för morgonkaffet, kopp två.

Urrk sa...

Oj, känner inte alla till Boulder and Sully och deras kamp mot förvrängningar vars syfte är att smutsa ner översättningar av kända verk? Deras första fall blev internationellt känt när de ertappade den galne polacken Osnowa och hans butler X-Giles i färd med att översatta ”Vredens druvor” till ”De arga russinen”.

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Låter nästan som kollegor till Thursday Next i LiteraTecs! Också ett hett tips för sommaren.

(De arga russinen låter som en läsvärd bok dock.)