söndag 9 maj 2010

Hijacking från Barcelona, Seriemässan på Placa Expanya

Lyckades ta mig till Seriemässan som hölls i Barcelona denna helgen och tänkte dela med mig av ett kortare reportage.

Utställningen fanns på en väldigt maffig plats, placa expanya, och såg mycket lovande ut utifrån.
Cosplayare, roliga t-shirts och blandat pack trängdes för att få komma in.
Jag vet inte vad jag förväntade mig att få för 6 euro och priset kändes inte så farligt, väl inne så insåg jag dock att det inte var så maffigt som jag först gått och föreställt mig.


(att få titta på orginalteckningar är bland det bästa jag vet, och det fanns det en del av iallafall)


Som en enorm butik ungefär.Det fanns lite föredrag, extremt dyra smörgåsar, lite workshops, utställningar och sen en massa små seriestånd utspridda över en väldigt stor lokal.


(airbrush plus tisha likamed feta tryck)

Jag spenderade nog två timmar med att vandra runt allting och titta på allt och alla. Det var mycket trevligt. Men inte så överväldigande som jag hade tänk att det skulle vara med seriemässa i en stad som Barcelona, eller land som Spanien, som ändå är väldigt stora på serier, både inom landet och med import. Seriebutikerna i Barcelona är nästan mer spännande än mässan faktiskt var. Det roligaste var allt som oftast alla människor runtomkring mässan.

(alla människor sa jag och fotade tydligen samma tjej två gånger)

Iallafall en riktigt trevlig sak att göra en lördag. Hade jag sen pratat spanska så hade jag kanske kunnat ta del av mera av programmet och säkert fått ut större del av kakan.

Innan jag gick till mässan så lovade jag mig själv att om jag hittade en specifik bok som jag velat ha länge så skulle jag få köpa den och bara den, oavsett pris.


(och jag hittade den)


Kanske gör jag en ny hijack när jag utforstkat flera av Barcelonas seriebutiken det finns en hel del, och jag fick flera spännande tips på mässan.
(Om någon har spännande tips på relaterade platser eller saker i Barcelona eller dess omgivning så tar jag mer än gärna emot tips!)

Fred och Pirater!



/el pirata perdido en el sur

(hoppas Kapten inte misstycker till denna bordning av bloggen)

1 kommentar:

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Åh, Fabulas!
El pirata perdido är alltid välkommen åter ombord, tack så mycket för gästspelet! :D
/Kapten