måndag 22 mars 2010

Serienyheter

En del roligheter som har trillat in och en del som kommer snart.

För alla som har väntat har äntligen Hellboy: The Wild Hunt kommit på hyllan. I det nionde albumet ger sig Hellboy ut för att jag jättar men jakten går inte som förväntat. Flera frågor blir besvarade och Mike Mignolas berättarkonst är oklanderlig, lika så Duncan Fegredos ödsliga teckningsstil.



The Boys: The Self-Preservation Society. Supermänniskorna har tröttnat på behandlingen och bestämmer sig för att slå tillbaka. För den som gillar superserier med en lite annan vinkling är The Boys ett måste. Garth Ennis har tidigare gjort sig känd som författare till bl a Preacher och Punisher Max


Fables: The Great Fable Crossover. Ja, här korsas vägarna åter för fablerna i huvudserien och den ohängde slyngeln Jack. I sin egen spinoff-serie har nämligen Jack snubblat över ett hot som kan utplåna hela världen, och storsint som han är tar han sig tid att varna sina forna vänner. Missa inte Bigby Wolf som chimpans. Och crossovern fick mig tillslut att läsa Jack of Fables, vilket jag dragit mig för eftersom slyngeln själv är så ohängd, men jag blev mycket positivt överraskad. Inte bara är storyn kul, Jack får mycket stryk också.


De förlorade sidornas bok. Förrförra året gladdes vi åt att Ola Skogäng sjösatte projektet Theos ockulta kuriositeter, nu är det dags för fortsättningen. Vår hjälte söker svaret på sin gåta på Mount Everest med sin goda vän Max, samtidigt väcks ett gammalt religiöst sällskap till liv i vår egna huvudstad. Denna serie går i den klara linjens stil och kan visuellt jämföras med Tin Tin eller Spirou.


Med vänlig hälsning. Sara Granérs blandning av samhällssatir, turtlar, fantastiska kolorering och absurditeter återvänder i hennes andra album. Vi hoppas innerligt på fler underbara vykort..



Völvans syner. Efter flera års väntan är det äntligen dags för Ragnarök! Det är alltså dags för sista boken i Peder Madsens Valhall-serie, och naturligtvis avslutas den med slutstriden mellan asar och jättar, med människobarnen Tjalve och Röskva mitt i de dramatiska händelserna.



Sugen på att läsa ännu mer om serier, i så fall slår jag ett slag för Shazam, lätt Sveriges bästa serieblogg!

/Johan & Karin

1 kommentar:

Jonas sa...

Tack för länkningen och de vänliga orden!