måndag 29 mars 2010

Lästips

Jag skulle vilja trycka lite extra för novellsamlingar och antologier. Det är ett bra sätt att närma sig en ny genre (Mean Streets t.ex.), att bekanta sig med en författare (Ray Bradbury eller Asimov kanske) eller ta sig an ett tema (antologin Wastelands som handlar om postapokalypsen).

Genom antologier har jag fått upp mina ögon för nya författare, t.ex. blev jag väldigt intresserad av Ian McDonalds romaner efter en novell i samlingen Creatures of Glass and Light, och jag införskaffade Ted Chiangs novellsamling (Stories of Your Life and Others, går bara att få tag i för tillfället genom kundbeställning i butik) efter att ha läst hans prisvinnande Exhalation i antologin Year's Best SF 14.


En av de bästa novellsamlingarna, av den allra bästa författaren, är Bloodchild: Novellas and Stories av Octavia E. Butler. Butler själv ska ha sagt att hon avskydde att skriva noveller, men jag är glad att hon gjorde det ändå!





Sen finns alltid samlingar med glimten i ögat som Chicks in Chainmail, med författare som Elizabeth Moon och Harry Turtledove. I Malmöbutiken kan man hitta den andra boken i serien, Did you say Chicks?!, för endast 14:50 i reahyllan. Eller nej, det har vi inte alls det, för den ska jag ha! Verkar alldeles för kul för att låta den komma undan.



/Linaaah

2 kommentarer:

Urrk sa...

Håller med. Ofta när kompisar tipsar om en ny författare som gjort någon mastodontserie försöker jag hitta en novellsamling att börja med för att se om det är en författare för mig.

Andreas sa...

Förlåt, men "postapokalypsen" var väl när de slog igen alla kontoren?