onsdag 26 augusti 2009

SVT FTW! igen

Som vi sagt tidigare så tycker vi att SVT rockar och idag bevisar de det igen. True Blood säsong 1 börjar på SVT 1 kl 22.00 (med repris den 28:e). Och eftersom det här är SVT och inte en reklamkanal så föreslår jag att ni bänkar er med alla förfriskningar ni kan tänkas behöva för ni vill inte missa en minut! En lagom varm Tru Blood kanske? Friends Don't Let Friends Drink Friends.

Har ni redan sett den en gång så är det kanske läge för en repris? Eller kanske dags att läsa/läsa om böckerna? För den oinvigde så är True Blood baserad (bitvis rätt löst) på Charlaine Harris böcker om Sookie Stackhouse, en servitris med telepatiska förmågor i en liten håla i södra USA. När japanerna kommer på ett sätt att göra syntetiskt blod som har samma egenskaper som den riktiga varan ser vampyrerna sin chans att komma ut i ljuset (så att säga) och världen blir sig inte lik. Det dyker upp vampyrbarer och den som Sookie så småningom besöker heter Fangtasia. Där träffar vi Eric (i tv-serien spelad av Alexander Skarsgård) och genom honom dras Sookie in i vampyrernas göranden. Och frågan mänskligheten behöver ställa sig är: Om det finns vampyrer, vilka andra varelser från våra legender är också på riktigt?
Jag måste säga att introt till tv-serien är det bästa intro jag sett sen Carnivale. Ett intro jag inte hoppar över ens när jag ser serien tredje gången, så det betyder inte lite det. Det tog mig flera avsnitt innan jag såg var de lagt in Charlaines namn.

/Nene + Hoyt = sant

5 kommentarer:

Fia sa...

Wuut, nu måste jag genast kolla var de har lagt in hennes namn! =)

Tycker också SVT börjar bli mycket bättre. Före being human såg jag inte så mycket på denna kanal.. känns som om de börjar nischa sig litet och om de fortsätter välja så här briljanta serier så kommer de definitivt få tillbaka den yngre generationen!

Seb sa...

Anna har en väldigt studsig hästsvans.

Maria aka Scifibloggen sa...

Ja, heja introt! En icke-nerladdare som jag är så har jag hållit mig och inväntat SVT-visningarna av serien och såg första avsnittet igår. Mycket lovande. Och vilket intro!

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Fia: När du väl ser hennes namn inser du också varför du missat det. Bästa biten av introt. =)

Seb: Ja, visst har hon! Det är en av bitarna som stämmer väl överens med böckerna.

Maria: Eller hur? =) Man måste gilla det!

Anonym sa...

Jag som inte har läst böckerna har förvisso inget att hämföra med, men tycker att serien är sjukt bra. Säsong två har hitills varit över förväntan, så det är bara att hoppas att svt kommer fortsätta visa serien...