fredag 10 juli 2009

På tal om Tesla

Idag är det Nikola Teslas födelsedag!

Han var en underlig man med underliga idéer som kallades för the Wizard of the West. Hans växelström vann The War of Currents under 1880-talet där Edison stod för likström. Han tog fram radion som vi känner den och arbetade fram till sin död med experiment bland annat för den amerikanska regeringen. Han har en lista på patent som är fasligt lång, har publicerat delar av sin självbiografi i The Electrical Experimenter (kolla in pdf:erna om ni är hugade), hade en känslomässig relation till en duva och har mer än någon annan uppfinnare kittlat fantasin och kreativiteten i populärkulturen (klara favoriter är New Amsterdam av Elizabeth Bear och The Prestige, där spelad av David Bowie och Tannhäuser, Operation Novgorod). Här i butiken är han husgud och ett självklart inslag i steampunk-traditionen.

Jag önskar förstås att jag hade kunnat fira hans födelsedag med att säga att luftskeppen vann mot ufo:na, men nej. De där nedrans utomjordingarna. Det hade aldrig hänt om Tesla levt idag.
/Nene Tesla

1 kommentar:

Urrk sa...

En kissnödig ingenjör vid namn Tesla
fick i ändan en underlig känsla
sa, är det en dröm
kissar jag ström
eller har jag satt mig i en nässla