onsdag 22 april 2009

Ytterligare en mästare har gått ur tiden

Som ni säkert har hört har J.G. Ballard dött. I dödsrunor i DN och på andra ställen omtalas han framförallt för sin Solens rike men också för sin dystopiska science fiction. En science fiction som numer känns som verklighet eller som en alternativ historieskrivning. Själv läste jag hans Concrete Island när jag gick i gymnasiet (precis som Neil Gaiman gjorde, här talar han om Ballard) och gillade den skarpt. Jag önskar förstås att jag läst mer av honom medan han var i livet och därigenom gett honom min uppskattning medan han levde istället för som en hyllning efter han dött.

Jag har gått och funderat på författares förgänglighet sen i måndags och har bestämt mig för att skriva ett brev av uppskattning till en nu levande författare för att tacka för det jag läst. Så att jag har gjort det medan tid fanns. Jag tror det får bli Inger Edelfeldt. Varför inte göra mig sällskap i det?

-Nene, något modstulen

3 kommentarer:

Tomas Lif sa...

underbar ide! man glömmer så himla lätt att visa sin uppskattning! jag ska nog skicka mig ett mail till min husgud becky cloonan.

peace!

Andreas sa...

Vad roligt. Jag gjorde faktiskt det både igår och idag. :D

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Andreas: Till vilka? Får man fråga?
/Nene